Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016

«Από τη σιωπή έως την άνοιξη»

Κριτική - παρουσίαση της παράστασης από τη συγγραφέα Εύη Ρούτουλα
Είναι μεγάλη χαρά να βλέπεις στην σκηνή έργα σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών, το έχουμε μεγάλη ανάγκη να προχωρήσουμε μπροστά, γιατί είναι υπέροχο μεν το κλασικό θέατρο αλλά για εμάς τους παλιότερους είναι σίγουρα προτιμητέο να δούμε μια φρέσκια δημιουργία παρά την όγδοη ή δέκατη μεταφορά ενός Σαίξπηρ, ενός Σοφοκλή και ενός Μολιέρου!

Η χαρά είναι ακόμα μεγαλύτερη όταν έχουμε να κάνουμε με ελληνικά έργα τα οποία αξίζουν της προσοχής μας. Και αυτή ακριβώς είναι η περίπτωση του «Από τη σιωπή έως την άνοιξη». 

Συγγραφέας του ο Λεωνίδας Προυσαλίδης ο οποίος στο παρελθόν μας έχει δώσει άλλες δύο θεατρικές δημιουργίες του: το 2004 το «Εφτά λογικές απαντήσεις», το οποίο απέσπασε το Α Βραβείο Θεατρικού Έργου και το 2011 το «Βαγόνι στα νερά», υποψήφιο για το βραβείο δραματουργίας ελληνικού έργου Κάρολος Κουν.

 Στη «Από τη σιωπή έως την άνοιξη» γνωρίζουμε δύο δίδυμα αδέλφια: τον Βασίλη και τον Ορέστη, βρισκονται ήδη στην λεγόμενη τρίτη ηλικία, ζουν μαζί σε μια διώροφη μονοκατοικία κάπου στην Αθήνα. Ο ένας συμπληρώνει τον άλλον, ο Ορέστης είναι ο φαινομενικά δυνατός ανάμεσα στους δύο, ο πιο ισχυρός, αυτός που αποφασίζει για την κοινή ζωή τους. Ο Βασίλης είναι πιο ευγενικός, πιο ευαίσθητος, πιο μετριοπαθής, ακολουθεί εκούσια τον αδελφό του στις αποφάσεις του.

Η ζωή τους κυλά χωρίς εκπλήξεις, μονότονα, με μια ανία καλοδεχούμενη και γαλήνια. Μοναδικό τους ενδιαφέρον είναι η παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, η καταγραφή τους και ο σχολιασμός τους. Αλλά ακόμα και στα θεατρικά τους δρώμενα ακολουθούν μια πεπατημένη, μια συνήθεια, μια παραξενιά: κάθονται πάντα στην τέταρτη σειρά!

Στον υπόλοιπο άπλετο ελεύθερο χρόνο τους ακούν άριες της όπερας, πίνουν τον καφέ τους και σχολιάζουν τον δικό τους μικρόκοσμο: τις ερμηνείες των ηθοποιών που είδαν, τα κουστούμια που φορούσαν οι ήρωες του Τσέχωφ και τις εμφανίσεις της Μαρίας Κάλας. Όλα αυτά τα ωραία και άκρως Μπεκετικά έως την ημέρα που θα εμφανιστεί στη ζωή τους η νέα νοικάρα τους, η Ηλέκτρα.

Η Ηλέκτρα θα νοικιάσει τον κάτω όροφο του σπιτιού τους και θα φέρει τεράστιες αλλαγές στην κοινή τους συγκατοίκηση και συμβίωση, είναι μια πολύ νεώτερη γυναίκα η οποία προσπαθεί να ξεφύγει από έναν αποτυχημένο γάμο και να κάνει μια καινούρια αρχή.

 Ο Βασίλης που λειτουργεί πιο συναισθηματικά θα ερωτευτεί τη νέα γυναίκα και θα αποφασίσει να σπάσει τον οικογενειακό κύκλο και την μονοτονία της ύπαρξής του, θα ανακαλύψει έστω και στα γεράματά του ότι το θέατρο είναι υποκατάστατο της πραγματικής του ύπαρξης, ωραία μεν η παρακολούθηση των ψεύτικων ηρώων αλλά η πραγματική ζωή βρίσκεται στην συντροφικότητα ενός άλλου ανθρώπου, και όχι στην ψυχαναγκαστική καταγραφή των έργων.

Συνειδητοποιώντας αυτήν την αλήθεια ξεσπάει και σχίζει με βία το τετράδιο με τις ατελείωτες θεατρικές παραστάσεις που έχει δει μαζί με τον αδελφό του. Από την άλλη πλευρά ο Ορέστης δεν επιθυμεί τον τερματισμό της καθημερινότητάς του, με κάθε μέσο προσπαθεί να αποτρέψει τον δίδυμό του να συνδεθεί με την Ηλέκτρα.

Τα δυο αδέλφια θα συγκρουστούν πραγματικά για πρώτη φορά και θα λύσουν για πάντα τους έως τώρα αδιάρρηκτους δεσμούς τους. Οικογενειακά μυστικά ξεθάβονται, τα πνεύματα οξύνονται και όπως θα πει και ο Βασίλης «το φράγμα έσπασε και δεν υπάρχει επιστροφή». Η Ηλέκτρα ανίδεη για την διαμάχη που έχει προκαλέσει η παρουσία της, αντιμετωπίζει τα προσωπικά της διλήμματα και τα δικά της μυστικά.

 Αξεπέραστος ο Νικήτας Τσακίρογλου στον ρόλο του ευαίσθητου «επαναστάτη» Βασίλη, όπως άλλωστε και ο Γιάννης Φέρτης ως πολύ πιο κυνικός αλλά παράλληλα αδύναμος Ορέστης. Η Κατερίνα Λέχου μας χαρίζει μια αξιοπρεπέστατη ερμηνεία ως την μπερδεμένη Ηλέκτρα και σε έναν βουβό, μικρό ρόλο εμφανίζεται η Σαμπρίνα Κόλτσα.

 Μετά από την μινιμαλιστική μόδα στις ελληνικές σκηνές των τελευταίων ετών, τα σκηνικά και τα κουστούμια είναι πλούσια, οι ηθοποιοί αλλάζουν συχνά πουκάμισα, γραβάτες, αξεσουάρ προσδίδοντας έτσι την πάροδο των ημερών ενώ στους τοίχους του σπιτιού μπορούμε να δούμε αφίσες από παλιές παραστάσεις θεατρικών παραγωγών που μαρτυρούν την προσκόλληση των δύο αδελφών στο κοινό τους ενδιαφέρον.

 «Από τη σιωπή έως την άνοιξη»
Πού
Δημήτρης Χορν 
 Πότε
Τετάρτη και Κυριακή στις 8 μ.μ. , Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 9 μ.μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου